Segar Kelapa Muda ... Enak Jeli Kelapa

Assalamualaikum & Salam Sejahtera sayang-sayang semua....


Kelapa muda vs Jeli Kelapa. Agak-agak kenapa aku nak pilih subjek ni untuk aku menulis eh? Cer teka..cer teka.. hehehe.. Haaa.. Sebenarnya aku baru je habis menghirup dengan rakusnya (baca dengan penuh semangat) Jeli Kelapa yang aku beli dengan kawan opis aku. Terangkat babe! Tetengah aku menikmati jeli kelapa tu tetiba aku terfikir nak cerita tentang kelapa muda. Ye la kan, jeli kelapa kan dibuat daripada kelapa muda. So sebelum kita cerita tentang jeli kelapa, kita cerita dulu tentang induknya.

Kelapa muda & Nutrisi :

Kelapa (coconut - In English), buah yang tidak asing lagi di negara kita Malaysia. Semua orang mesti tau kan kelapa dikenali juga sebagai 'buah seribu guna'. Istilah tu digunakan menunjukkan kelapa ni boleh dipelbagaikan kegunaan dan manfaatnya. Dari hujung pucuk, hinggalah ke batangnya. Semua boleh digunakan dari sebatang pokok kelapa tu. Lagi-lagi buah kelapa. Air Kelapa Muda, kalau minum memang rasa segar je kan.

'Cocos Nucifera' adalah nama saintifik bagi kelapa. Sedap betul nama sains kelapa ni, kan. Di mana kelapa termasuk dalam keluarga Arecaceae iaitu dari keluarga tumbuhan palma. Antara lain yang dikategorikan dalam keluarga palma ni seperti pokok pinang, pokok rumbia (sagu), dan lain-lain. Bentuk daun pokok palma ni lebih kurang sama je kan.

Dikatakan pokok kelapa berasal dari pesisir Samudera Hindia namun sekarang banyak boleh didapati di semua pantai tropika seluruh dunia. Di Malaysia sendiri, kelapa memang mudah kita jumpa dan ada beberapa negeri yang menjadikan kelapa sebagai tanaman pertanian yang dikomersilkan sebagai sumber ekonomi sesebuah negeri. Negeri Perak, Johor, Selangor, Sabah dan Sarawak antara negeri pengeluar utama kelapa di Malaysia. Tidak hairanlah jika kita berjalan di negeri-negeri berkenaan kita akan nampak ladang kelapa yang meluas di kiri kanan jalan. Biasanya di Selangor, boleh nampak pokok-pokok kelapa di daerah Kuala Selangor dan Sabak Bernam. Teringat Kuala Selangor, tetiba teringat pulak Coconut Shake Pasir Penambang. Perghh.... Marvelous! Ehhh.. tetiba pulak kan... Hehehe.

Kelapa juga mempunyai nutrisi yang tinggi di mana ia mengandungi potasium, serabut fiber yang tinggi, vitamin C, calcium, zat besi, vitamin B-6, dan magnesium.

Sumber : Internet


Jeli Kelapa :

Memandangkan kelapa mempunyai nutrisi yang bagus ditambah tiada kolestrol, pelbagai menu daripada kelapa dicipta antaranya pencuci mulut Jeli Kelapa. Jeli kelapa ni memang manisan yang sangat menyegarkan. Antara kandungan jeli kelapa ni adalah agar-agar, air kelapa muda, hirisan isi kelapa muda, dan dah tentu gula sebagai pemanisnya. Nama pun manisan kan. Ianya akan disatukan dan disebatikan kemudian disejukkan untuk menambahkan lagi nikmat yang tidak terhingga buat tekak bila ianya lalu menerusi salur pemakanan. Sejuk je. Dapat bayangkan tak macamana? Perghh.. Can you feel it? Hahahaha.

Rupa bentuk Jeli Kelapa @ Coconut Jelly


Korang jangan tanya aku macamana nak buat jeli kelapa ni, sebab aku sendiri belum cuba buat lagi. Belum dapat seru lagi nak buat sendiri plus 'kerajinan' aku nak masuk dapur tahap dewa, buat masa ni, aku cuma mampu keluarkan duit untuk beli benda alah ni je. Lagipun, time ni lah aku nak membantu bisnes kengkawan kan. Kalau takde orang macam aku dalam dunia ni, macamana nak bagi bisnes kat orang meniaga, kan. Kikikiki....

Seriusly, aku memang suka sangat jeli kelapa yang kawan aku buat ni. Sedap! Kena dengan tekak. Lagi-lagi kalau makan waktu panas, tepi pantai, sambil dengar bunyi deburan ombak...Fuuuuhhh... mengancam, babe! Actually nak bagi korang bayangkanlah betapa sedap dan nikmat jeli kelapa yang kawan aku buat ni walaupun aku just telan dalam opis yang ada aircond pon boleh feel macam tu, kan. Heaven kot. Kuikuikui.

Harga dia pada aku ok je. Berpatutan. Macam harga jeli kelapa kat tempat lain. Rm1.50 sebekas. Ok la kan. Lagipun fresh. Hari ni buat, esok dapat. So kesegarannya terjamin 100%. Fuuhh.. Dahsyat aku promote bisnes kawan opis aku ni. Dia orang Morib. Jauh bhai dia bawak sampai ke opis. Aku tengok ramai yang buat tempahan dekat dia. Sekali buat berpuluh-puluh. Maybe beratus pon ada agaknya. Tak silap kawan opis aku ni ada jugak buka tempahan untuk majlis-majlis. Harga boleh runding rasanya. Semoga bertambah murah lagi rezeki dia. Ni kalau dia baca ni aku nak bisik dia komisen 25% gamaknya ni. Hahahaha. Jangan marah ye geng. Gurau-gurau aja. Ikhlas ni aku puji, tau!

Size bekas yang digunakan

Diam tak diam 2 bekas aku makan sekali hadap. Tak sedar, babe. Tau-tau bekas dah kosong. Magik, kan. Tu sebab la aku pening memikirkan macamana aku nak kurus kalau cenggini gayanya. Alasan lagi! Hahaha. Dugaan besar kat dalam opis aku ni. Paling tak menahan kalau lalu gambar-gambar makanan dalam group whatsapp 'kedai serbaneka' yang aku join. Perghhh... Macam-macam depa jual, babe. Tergugat iman anak tekak aku ni. Sigh.

Aku tak jual tau. Aku cuma bagi review je. Selebihnya boleh tanya kawan aku. Boleh tinggalkan komen, kalau ada respon, aku minta permission kawan aku nanti untuk tempek nama FB dia dalam ni. Kasi maju lagi bisnes kawan. Sweet sangat aku ni, kan. Hasil makan jeli kelapa ni lah. Bersemut ayat-ayat aku. 😄😄😄

#terimakasihsudisinggah

Comments

Popular posts from this blog

Kembang Semangkuk Petua Orang Lama

KL Sentral > Padang Besar ... Bestnya Naik ETS!

Resepi : Cucur Badak Lembut dan Sedap